Niet alleen aan het eind van je middelbare schoolcarrière moet je gaan kiezen welke vervolgopleiding je gaat doen. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden op het gebied van opleidingen waar je uit kunt kiezen, dat het voor veel mensen een best lastig proces kan zijn. Het is daarom handig om eerst te bedenken waar je interesses en je kwaliteiten liggen. Ook hangt je opleidingskeuze af van het vakkenpakket dat je hebt gevolgd. Sommige opleidingen kunnen namelijk eisen dat jij bepaalde vakken hebt gehad om die opleiding te mogen kiezen. Ben jij nou bijvoorbeeld heel erg handig en slim met geldzaken? Dan zouden opleidingen als de opleiding finance en control of opleiding burgerzaken misschien wel iets voor jou kunnen zijn.
Financiën, planning en control
Een gemeente en een provincie moeten hun financiën op orde hebben. Hebben ze dit niet, dan wordt het lastig om maatschappelijke effecten te bereiken. De afdeling financiën speelt daarin natuurlijk een zeer belangrijke rol. Deze afdeling verstrekt informatie op het gebied van financiën aan de organisatie of aan het college en zorgt voor de financiële administratie en registratie. Bij de opleiding finance en control verdiep je je in de financiële functies bij de overheid, krijg je specifieke kennis van het BVV, financiële onderwerpen en interne controle binnen gemeenten en provincies. Het fijne aan deze opleiding is dat je je vaardigheden die je krijgt aangeleerd meteen kunt toepassen in je werk. Je leert hoe de gemeente werkt en in welke fase van de planning-en-controlcyclus er input vanuit de financiële afdeling verwacht wordt. Door de financiële kennis die je opdoet en de kennis van de werking en de regelgeving bij de overheid, kun je risico’s inschatten en rapporten opstellen. Deze opleiding is geschikt voor mensen die werken of gaan werken als een financieel beleidsmedewerker of een planning-en-controlmedewerker bij de overheid. Om deze opleiding te mogen volgen moet je al een administratieve of een bedrijfseconomische opleiding afgerond hebben op HBO-niveau.
Burger- en publiekszaken
Er zijn veel verschillende opleidingen, trainingen en cursussen op verschillende niveaus voor mensen die werken in de burger- en publiekszaken. De afdelingen burger- en publiekszaken veranderen continu. Dit komt door onder andere veranderende wet- en regelgeving, automatisering en digitalisering. Steeds meer dingen kunnen online geregeld worden. Een rijbewijs aanvragen en verloren of gevonden voorwerpen melden kan allemaal digitaal tegenwoordig. Inwoners hebben daardoor steeds minder contact met de gemeente. Hierdoor neemt het werk aan de balie af en blijft er complexer en moeilijk te doorgronden werk over. Dit vereist goede vakspecialisten en dienstverlening. Als een medewerker van burgerzaken komt er daarom ook veel op je af aan regelgeving en procedures. Om burgers professioneel te kunnen helpen moet je daarom over de juiste en voldoende kennis beschikken. Het is immers de bedoeling dat jij de burgers passend en vakinhoudelijk kunt helpen en informeren. Als je nog maar net op de afdeling burgerzaken of publiekszaken werkt, dan is de Basisopleiding Burgerzaken een geschikte opleiding voor jou. Bij deze opleiding leer je de taken en de functies van de afdeling Burgerzaken binnen de lokale overheid kennen. Als je al wat jaren in de burgerzaken zit en de dienstverlening verbeteren, dan kun je de opleiding Expert Dienstverlening kiezen.