Een online website ontwikkelen is geen eitje. Het is een hele klus om alles op een rijtje te krijgen en klaar voor verkoop/dienstverlening te krijgen. Waar moet je in hemelsnaam beginnen? In dit artikel staan 3 dingen om aan te denken bij het ontwikkelen van een website. En daarmee dus ook het ontwikkelen van het bedrijf dat achter de website zit.
Een website is een heel complex gebeuren. Er gebeurt veel op het scherm. Er is altijd veel om naar te kijken. Maar ook achter de schermen is er heel veel gaande. Waaraan moet je denken als je van plan bent om je te verdiepen in de online verkoop, door je eigen website op te richten?
Weet wie je doelgroep is
Allereest is het belangrijk om na te denken over het product dat je verkoopt, of de dienst die je verleend. Wie zal deze diensten of producten het meeste nodig hebben? Je hebt zelf als verkoper of dienstverlener meestal wel een vrij helder idee als het aankomt op de verkoop van jouw product of dienst. Jij weet wat je wilt verkopen en wat je eigen capaciteiten zijn. Maar deze producten en diensten die je verkoopt moeten mensen ook nog werkelijk kopen. Houdt daarom bij gedachte aan het product of de dienst goed een beeld voor ogen wie deze zou willen kopen. Voor wie is dit nou bestemd?
Consistent handelsmerk
Het uiterlijk van de website is iets wat niet vergeten mag worden. Sterker nog, het uiterlijk van een website kan iemand al vrij snel afschrikken, mits deze er niet zo aantrekkelijk uitziet. Waarom denk je bijvoorbeeld dat de burgers in de reclames van fastfoodrestaurants er zo esthetisch bevredigend uitzien? Omdat je ze dan sneller zal kopen. Zo zit de mens in elkaar. Mocht je nou geen idee hebben hoe je een website mooi maakt, vrees dan niet. Er zijn mensen die dat wel weten. Een front end developer weet hier bijvoorbeeld wel raad mee. Achter de schermen is een website ook ingewikkeld. Hier weet een back end developer, zoals een python developer wel raad mee.
SEO
Een cruciaal gedeelte van het hebben van een website is dat deze website werkelijk mensen bereikt. Hoe ga je anders iets verkopen? Nadat je je doelgroep hebt vastgesteld en weet wie jouw producten zouden kopen, moeten zij de producten ook vinden. SEO (search engine optimalisation) zorgt ervoor dat jouw website bovenaan komt te staan op het internet. Des te meer je het doet, des te hoger je op het internet komt te staan.