Wil je de concurrenten in jouw branche te slim af zijn? Dan doe je er goed aan te investeren in online marketing. Je kunt een aantal personeelsleden een cursus laten volgen zodat zij de basis van marketing onder de knie krijgen. Dergelijke cursussen zijn echter niet goedkoop en bovendien is het maar de vraag of je er succes mee behaalt. Indien de online marketing niet zijn vruchten afwerpt, is dit natuurlijk zonde van je geld. Het is in dat geval beter om de marketing uit te besteden aan een online marketing bureau in Eindhoven.
Vergroot jouw online vindbaarheid
Als ondernemer heb je ongetwijfeld visitekaartjes die je aan mensen uit kunt delen. Hierop staan de contactgegevens van jouw bedrijf, waardoor mensen je makkelijk kunnen bereiken. Een papieren visitekaartje wordt tegenwoordig nog wel gebruikt, maar toch is het niet meer van deze tijd. Nee, want het digitale visitekaartje is een stuk belangrijker. Wat het digitale visitekaartje van jouw bedrijf is? De website. Wanneer mensen een bedrijf of product zoeken, richten zij zich tegenwoordig vaak eerst tot het internet. Indien jouw website niet goed vindbaar is, komen ze dus niet bij jou uit. Daarom is het allereerst belangrijk dat je de vindbaarheid van jouw website vergroot.
Vaak wordt gedacht dat je dit simpelweg doet door de teksten op een site te optimaliseren voor zoekmachines. Dit is inderdaad een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, maar SEO omvat veel meer dan dat. Wat te denken van linkbuilding bijvoorbeeld? Door links van jouw site te ruilen met andere websites, kom je namelijk hoger in de zoekresultaten. En dan hebben we het nog niet eens over de technische omgeving gehad. Ook hier moet je aandacht aan besteden om de vindbaarheid van jouw website te vergroten.
Maar er is meer, veel meer
SEO is een belangrijk onderdeel van online marketing, maar er is veel meer dan dat. Zo maken steeds meer bedrijven gebruik van e-mailmarketing en adverteren zij vaker op sociale media. Indien je hier geen ervaring mee hebt, weet je ongetwijfeld niet hoe je dit aan moet pakken. Een online marketing bureau kent het klappen van de zweep en kan jou hier dan ook bij helpen. En zo zijn er nog talloze andere zaken waarvoor je een beroep kunt doen op zo’n gespecialiseerd bedrijf. Neem bijvoorbeeld Search Engine Advertising (SEA), affiliate marketing, conversieoptimalisatie en online marketing strategie en advies. Een online marketing bureau inschakelen kost jou geld, maar op de langer termijn is het de investering zeker waard!
Verbeter de klantreis
De klant is koning. Dit geldt in fysieke winkels, maar ook steeds meer op het internet. Je moet het klanten immers zo gemakkelijk mogelijk maken wanneer zij jouw website bezoeken. Indien het lastig navigeren is, verlaten ze jouw site namelijk binnen de kortste keren. Online is het namelijk een stuk makkelijker om naar een andere winkel te gaan. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Online marketing kan jou hierbij helpen. Je kunt websitebezoekers namelijk meenemen op een customer journey, ook wel klantreis genoemd.
Verkoop je producten of diensten via jouw website? Dan is het extra belangrijk om te zorgen voor een zo optimaal mogelijke klantreis. Een customer journey is in feite niets anders dan de reis die een websitebezoeker aflegt voordat hij of zij een product koopt of een dienst afneemt. Deze reis bestaat in feite uit vijf stappen: oriëntatie, afweging, aankoop, gebruik en evaluatie. Als ondernemer is het belangrijk te weten hoe jouw klanten deze reis beleven en ervaren. Is hier nu nog geen sprake van? Dan kan een online marketing bureau jou helpen om klantreizen te optimaliseren. Je weet zo een stuk beter wat het doel van de klant is voordat hij of zij een product koopt. Hier kun je op inspelen door jouw doelgroep bij iedere stap op een andere manier bij de hand te nemen of te benaderen. Je leidt ze als het ware door het hele proces en dat wordt ongetwijfeld als positief ervaren.