Een bedrijf begint bij een goed idee. Wanneer jij van de grond hebt gekregen wat je in gedachten had, is het tijd om aan klanten te komen. Enkel je bedrijf openen is niet voldoende. En een bedrijf heeft uiteraard klanten nodig, want klanten zijn als het ware jouw omzetvergroters. Maar hoe kun je op een zeer efficiënte manier klanten werven?
Sociale Media
Tegenwoordig gebruikt de enorm grote meerderheid internet. En op het internet zijn er daarmee verschillende platformen om te laten zien wie jij bent als persoon. Dit kan ook voor je bedrijf gelden. Denk aan Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, et cetera. Begin bij het maken van een eigen pagina waar goed staat omschreven wat jouw bedrijf doet en waar het voor staat. Hiervoor nodig je mensen uit, wellicht mensen die je daadwerkelijk kent als vrienden en familie. Deze mensen kunnen jouw pagina namelijk vervolgens ook weer delen, om zo een breder netwerk te creëren. Hiermee vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf. Dit leidt tot een potentieel groter klanten bestand.
Adverteer onder de juiste doelgroep
Wanneer je een bedrijf hebt, moet je als eigenaar de gewenste doelgroep van dit bedrijf goed in kaart brengen. Wat is de gemiddelde leeftijd van de klanten die je wilt aantrekken, is er voorkeur in geslacht, wat zijn hun hobby’s, waar komen ze vandaan, et cetera.
Deze mensen komen niet vanzelf naar je toe. Het is daarom slim om te kijken waar de doelgroep zich bevindt en wat hen aanspreekt. Vervolgens kun je daar op inspelen en adverteren op plekken, online en offline, waarvan jij weet dat de doelgroep het daar zal zien.
Goede vindbaarheid op Google
Als jouw bedrijf een dienst verleent bijvoorbeeld, of producten aanbiedt, is het zaak om ervoor te zorgen dat wanneer een potentiele klant op zoek is naar hetgeen wat jij hen kan bieden, jouw bedrijf makkelijk vindbaar is. Stel, je hebt een bedrijf in het repareren van scootmobiels. En een potentiele klant is daar naar op zoek. Dan is het voor jouw bedrijf zeer gunstig als Google jouw website als een van de bovenste zoekresultaten toont op Google.
Netwerk borrels
Naast de bekende vrijmibo’s (vrijdag middag borrels), zijn er ook ander werk gerelateerde borrels, namelijk de netwerk borrels. Hier worden borrels georganiseerd voor verschillende branches. Wanneer jij je aansluit bij een branchevereniging zul je mensen ontmoeten die geïnteresseerd zijn in het goed of dienst die jij biedt met jouw bedrijf. Hier is een net voorkomen en een vlotte babbel aan te raden, om zo aan klanten te komen.
Bedenk een activiteit
Hoe je ook onder de aandacht kunt komen, is het bedenken van een leuke activiteit waardoor mensen enthousiast raken. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een workshop, deel proefmonsters uit, laat mensen proeven van wat je verkoopt of houd een wedstrijd. Stel, je begint een vishandel. Denk er dan aan om bijvoorbeeld op straat een wedstrijd te organiseren wie het snelst 15 haringen weet weg te werken. En degene die wint, krijgt een jaar lang korting op vis uit jouw vishandel.